محل تبلیغات شما
یک ملت خانواده ای میماند که میبایست به اصل و اصول خویش افتخار نموده و حتی بدیها را در جهت خوبی و نیکویی ترمیم کند. ملیت در طول تاریخ برترین جایگاه پیوستن و همبستگی مردم بوده است. هرچند در هنگامه هایی اندیشه ها و ادیان و مذاهبی بر این اصل پیشی گرفته اند، اما ره آوردهای جدید در هر سرزمینی بی تاثیر از داشته های کهن ملی هر ملتی نبوده است! بدین روست که ما از این پس از ( تاریخ هفت هزار ساله آریایی _ میترایی ) سخن می گوییم و چنانچه گفتیم با سنجی که از اولین نشانه های زندگی و تمدن آریایی در نجد ( فلات ) ایران ، و آن هنگامی که تاریخ آن را میتوان در حدود هزاره پنجم پیش از میلاد قرار داد و میتوانیم پیشرفتی را که در تمدن مادی ساکنان نجد ایران رخ داده تقریبا بدون انقطاع تعقیب کنیم و پیدایش میترا ، اولین آئین و خداوند ایرانی بدست آورده ایم تا سقوط شاهنشاهی در ایران و حاکمیت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ در ایران باستان مذاهب متعددی آمده که قدیمی ترین پرستش بعضی از قوای طبیعت بوده است ادیان قدیم که هریک را منشاء دیگری بود در آیین مزدایی که در سرتاسر ایران انتشار یافت حل شدند . مزدا به معنی دانا است. مزدا ، خدای حکیم همچنین خدای دیگر موسوم به اهورا قدرت یافت. اهورا مظهر نیرو بود و این نیرو به دانایی در پیوست و هر دو خدای توانایی برای عالم تشکیل دادند. موسوم به اهورامزدا یا اورمزد وقتی پارسیان به سرزمین ایران درامدند، اورمزد را برگزیدند و او را خدای بزرگ عالم خود دادند ولی در مقابل او خدای دیگری ساختند که مظهر شر در عالم بود. زیرا اورمزد خدای عاقل حکیم تنها مبدا خیر بود و بدین طریق از روزگار کهن ثنویت پدید آمد. آریاییان ایران با سرزمینی روبرو میشوند سواری سرزمینی که آریاییان هند میبابند اما کم آبی و خشکسالی و سختی پوسته خاک همچنان نیست که در برابر کار و تفکر و تکنیک نیز فرو نشکند و به بار ننشیند. اینست که ( آریائیان ) چون وارد ( سرزمین ایران ) میشود بسرعت از صورت ( قبایل دامدار ) و ( چادر نشین ) وارد مرحله ( کشاورزی ) میشوند و اسکان می یابند و ( روستانشینی ) را در تاریخ ایران بوجود می آورند. اگر میان ( آریائیان اولیه هند و ایران ) در ابتدای ورودشان به این دو سرزمین شباهتهایی بیابیم عجیب نیست که هردو از یک ریشه اند و آمده از یکجا و رسیده به سرزمینهایی متفاوت، امکانات دگرگون زمین بعدهاست که دیگر گونشان میکند و هنر و فلسفه شان را اشکالی متفاوت می بخشد. تاریخ نشان میدهد که مجموعه دستگاه ( الهه هند ) در ( مذاهب ودا ) با مجموعه ( الهه میترائیسم ) مشابه است. در هند ، میترا ( شیوا ) خدا است و در ایران ، مهر در آنجا دیو خدا است و در اینجا دیو و در آنجا و اینجا هردو ( وارونا ) خداست تمام خدایان دو مذهب ( ودایی در هند ) و ( مهرپرستی در ایران ) ، پیش از ( زرتشت ) یکی هستند. اما ( مهر پرستی ) یا ( میترائیسم ) بر این اعتقاد است که ( مهر ) خدای بزرگ است و خدایان دیگر کوچکتر از او میترائیسم براساس پرستش آتش و پرستش قوای طبیعت مثل ( باد و طوفان ) _ ( خرمی و بهار ) _ ( آسمان و کوه ) _ ( جنگل و شب ) و . است‌. میترا در لغت بمعنی ( پیمان ) و ( میثاق ) است از اینرو بمفهوم کلمه به جنبه قضایی و ارزش قدرت او در جامعه انسانی میتوان پی برد‌. وی نزد ( هندوان ) ، ( خدای نظام اجتماعی ) _ ( گوهر دادگستری و عدالت پروری ) و ( مظهر عدالت الهی ) ست. میترا خدای نگاهبان زمین و آسمان یا موکل آب می باشد و با میترا خدای ایرانیان قدیم ریشه نزدیک دارد میترا بسیاری از صفاتی را که قبلا به وایو و اندرا نسبت داده میشد رفته رفته حایز شد و بدین ترتیب ( خدای جنگ و پیروزی و سرنوشت ) و همچنین ( خدای روزی دهنده ) شناخته شد‌. او بر ارابه ای که به وسیله دو اسب سفید کشیده می شود سوار است قرباتی گاونر در نظر پیروانش از فرایض دینی است و همراه نوشیدن شربت سکر آور و قدس ( هوم ) در ( سنسکریت سوم ) مراسم ستایش او برپا میگشت. قربانی گاو توسط ( میترا ) که برای حاصلخیز نمودن زمین برای اولین بار در تاریخ بشر متداول شد، بعدها به ادیان دیگر و بویژه ( قبایل حجاز ) کشیده شد. چرا میترا گاو نر را قربانی میکند؟! قربانی گاو نر توسط میترا برای حاصلخیز نمودن زمین بوده است. یعنی میترا از خون گاوان بجای کود بهره می برد تا بزمین توان حاصخیزی بدهد. در آن هنگامیکه میترا از خون گاوان بعنوان کود برای حاصلخیزی زمین استفادهمیکند هنوزکسی از برکت و سود آگاهی نداشته ست و میترا هم چون مردم را در حد رشد کافی برای درک مطلب نمی یابد به آنها رمز و دلیل کار نمی گوید و بعدها این مسئله قربانی یک روش همیشگی دینی می شود و جایگاه اصلی خود را ز دست داده و تبدیل به یک سنت بی خاصیت دینی میشود تا اینکه توسط زردشت از میان میرود. ظهور میتر از غار و فرود او از کوه! در اوستا ، میترا ایزدی با اقتدار و جنگاور شناخته شده و به اهورامزدا برای پیروزی بر اهریمن کمک می نماید‌. بنابر عقیده پیروان پیروان میترا ، ایزدمهر ( خورشید ) روزی بصورت آدمی در غار کوهی ظهور کرد و شبانانی که در آن ناحیه به چرانیدن گله های خود می پرداختند وی را دیدند و به او گرویدند‌. نظر به اینکه ابتدا بنا بر اساطیر مهرپرستان میترا در غارکوهی ظهور کرد ، از اینرو پیروانش معابد خود را در مغازه های کوه ساختند و درون دخمه ها به پرستش او پرداختند در معابد مهرپرستان که هنوزدر بعضی از نقاط غرب ایران ( مانند کنگاور ) و همچنین در بسیاری از نواحی اروپا آثاری باقی مانده است. میترا غالبا در پیکر جوانی با کلاه مخروطی شکل و موهای پریشان در حالیکه خنجری در پهلوی گاونر فرو میبرد، عقربی به تخم او آویخته، اورا می گزد، ماری به بدنش چسبپده و خونش را میمکد، نشان داده شده است. در ایران ظاهرا در زمان هخامنسیان ، میترا بعنوان همراه و یاور اهورامزدا مورد پرستش واقع میشده است‌. اما بعدها بصورت خدایی مستقل بنام مهر ( الهه آفتاب ) درآمد. در اوستا سرود و ابیاتی در مدح و ستایش ( میترا ) آمده است. در 《 ریگ و دانا 》 《 میترا 》 همراه 《 وارونا 》 زیاد آمده ولی فقط یک سرود به ستایش او اختصاص داد شده است. آئین میترا در سراسر اروپا پس از هخامنشیان در زمان سلوکیه و سپس در عصر اشکانیان ، آئین مهرپرستی از طریق آسیای صغیر و ارمنستان به کشور روم قدیم بسط و توسعه یافت و در سرتاسر اروپا گسترده و همه گیر شد. آئین میترا توسط سربازانی که از ارمنستان بسوی غرب سرازیر شده بودند بتمامی اروپا فراگیر شد‌. پرستش میترا نه تنها در شهر روم که هنوز معبدی از او موجود است رواج یافت، بلکه آئین مهرپرستی در ممالک اروپا از مشرق به مغرب گسترش یافت. یعنی از سواحل دریای سیاه تا جزایز بریتانیا پیروان کثیری پیدا کرد. چنانچه سال ۳۰۷ میلادی لیسینیوس در کنار رود دانوب معبدی به نام میترا بنا کرد. در سال ۱۹۵۴ یک مجسمه نیم تنه از میترا در مرکز شهر لندن از زیر خاک بیرون آمد که فعلا در موزه شهرداری لندن نگاهداری میشود . در روی دیوار رومیها در شمال انگنده نیز نقشهای میترا دیده می شود. و نیز در اکثر شهر های نشانه ها و مهرابه هایی از میترا کشف شده است‌ و کلا تا قرن سوم میلادی در اکثر کشورهای اروپایی چون آلمان ، فرانسه، سوئیس ، ایتالیا، انگلیس و کشورهای اروپای شرقی ، آئین میترا از ادیان با ارزش و فراگیر مردم این سرزمینها بوده است. پس از انکه مسیحیت جایگزین آئین میترا شد اکثر آداب و رسوم و سنن میترا گرایی زیر پوشش مسیحیت در جوامع اروپایی باقی ماند از جمله: جشن کریسمس = جشن ( یلدا ) _ تولد میترا حضور میترا با نام بابانوئل = که همین عمو نوروز ما است! جشن سیزدهین روز از بهار ( سیزده بهار ) = با عنوان عید پاک

سپنتا آرمیتی امشاسپند اسپند یا اسفند

ده مهر جشن مهرگان

شهریور ( شهریاری ، وهوخشترا، خشترا )

میترا ,، ,خدای ,آئین ,تاریخ ,یک ,در ایران ,را در ,است و ,آئین میترا ,که در ,برای حاصلخیز نمودن

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Christopher's blog profcorbeti cecolice خدمـــات کامپیــــوتری ربیـــــعی free-gifts market2internet سفارشات میس مهشید سفر به مشهد bayremuta مجله